Afslapning og restituering

I den travle hverdag er det vigtigt at prioritere at slappe af. Dette kan gøres på et væld af forskellige måder, så i virkeligheden handler det om, at du finder ud af, hvad der fungerer for dig. Nogle dyrker yoga, andre læser en god bog. Der findes ikke noget facit for, hvordan dur bør slappe af, så længe du husker at gøre det.

Simpel ro

Det kan være altafgørende for dit sinds trivsel, at du netop vælger at prioritere roen. Dette kan simpelt gøres ved, at du smækker benene op på sofaen og ser en serie, som du holder af. Sofaen kan være det nemme valg, når du ønsker afslapning, og derfor er det vigtigt at prioritere en sofa, hvor komfort er i højsædet. Læs mere her. Ophold i dagligstuen kan også skabe mental ro i samværet med andre: Brætspil og kortspil kan pejle dit sind i andre baner, end du på arbejdsmarkedet er vant til. En rolig aften med en god ven, kæreste eller kollega, hvor der er plads til den dybe samtale, er i høj grad værd at prioritere i en hverdag, der ofte er præget af stress og jag.

Brug naturen

Naturen er også en let tilgængelig kilde til ro i sindet. Her kan du indånde den friske luft, imens din krop er i bevægelse. Naturen er heldigvis en gratis fornøjelse, så det gælder bare om at gøre gåturene til en prioritet. For nogle mennesker, kan det hjælpe at skemalægge disse gåture, så de ikke bliver glemt. Andre benytter sig af den spontane gåtur, når kropslig og mental uro breder sig. Hvordan og hvornår man gør brug af naturen, er ikke afgørende, men det kan være en hjælp til dig, der oplever en til tider stressende hverdag. Det gælder om at prioritere sig selv og eget velbefindende: For først når du trives, kan du være der for dine medmennesker.